A szoftver a hardver egységeket működtető, vezérlő programok összessége. A szoftver (software) mesterséges szó, azokat a szellemi javakat hívják összefoglalóan így, amelyekkel kihasználhatjuk a hardverben rejlő teljesítményt és lehetőségeket. A szoftvert egyrészt a gépet működtető programok, másrészt a számítógéppel való feldolgozásra előkészített adatok alkotják.
1. Rendszerszoftver
Feladata a hardverelemek közvetlen vezérlése.
A BIOS (Basic Input Output System) jellemzői:
- a számítógépen működésbe lépő első program
- a ROM-ban helyezkedik el, az adatok megtartásához nem szükséges feszültség
- az alaplap-gyártók maguk írják a BIOS-t
- elsődleges feladata az I/O elemek kezelése, ellenőrzése, inicializálása, alapértékek beállítása, külső adathordozóról az operációs rendszer elindítása
- a modern BIOS-ok Plug and Play támogatást is tartalmaznak, vagyis az operációs rendszernek segítenek megkeresni a hardverelemeket
- beállítható pl. a háttértárolók olvasási sorrendje (boot)
A meghajtó-szoftverek (driverek, drájverek) olyan szoftverek, melyek egy adott hardverelem vezérlését látják el. Általában a hardver gyártója biztosítja, és időnként frissítéseket is elérhetővé tesz. A legismertebb hardverek drivereit az operációs rendszerek is tartalmazzák.
2. Operációs rendszer
Alapfeladata a gép és a felhasználó közötti kommunikáció biztosítása, e nélkül a felhasználó számára használhatatlan a gép.
Az operációs rendszer legfontosabb további feladatai:
- A felhasználók adatainak és jogosultságaik kezelése, bejelentkeztetés
- Hardverelemek kezelése és elérhetővé tétele a szoftverek és a felhasználók számára
- A memória kezelése
- A programok indítása, leállítása, erőforrások hozzárendelése
- Háttértárak, fájlrendszerek, fájlok kezelése
- Kiegészítő szolgáltatások nyújtása a többi szoftvernek
- Hálózati kapcsolatok kezelése
Az operációs rendszerek csoportosítása:
- felhasználó száma szerint: egy illetve több felhasználó.
- elérés módja szerint: kötegelt, interaktív és valós idejű.
- multiprogramozás foka szerint: egy- vagy többáramú.
- hardver mérete alapján: nagy-, kis- és mikrogépes.
- felhasználói felület szerint lehet: grafikus (ikonvezérelt) vagy karakteres (parancsvezérelt) felületű.
- rendszer struktúrája szerint: centralizált, elosztott vagy hálózati.
A rendszerközeli szoftvereknek alapvetően két csoportját különböztetjük meg
- Segédprogramok (utility-k)
Ide tartoznak a víruskereső és -irtó programok, valamint a különféle tömörítő- és fájlkezelő programok.
Az új operációs rendszerek a rendszerközeli szoftverek egyre több funkcióját veszik át.
- Fejlesztői szoftverek (új szoftverek megírását könnyítik meg a programozók számára)
Ide soroljuk a különféle programnyelvek (C, C++,C#, Java, Delphi) fordítóprogramjait és fejlesztői környezetét.
4. Felhasználói szoftver – a szoftverpiac legnagyobb szeletét képezik
- általános célú szoftverek – szövegszerkesztők, táblázatkezelők, adatbázis-kezelők, tűzfalak, vírusirtók, tömörítők, játékprogramok
- speciális célú szoftverek – egy-egy szakma/tevékenység igényei szerint készültek – könyvelő, oktatóprogramok, tervező programok, stb.
|